Asam Garam Kehidupan: Rasa nak runtuh hati ibu.

Nuffnang

Pages

21 Jul 2013

Rasa nak runtuh hati ibu.

Dari bangun pagi dia dok leka dengan game, dah tengahari baru teringat nak siapkan folio, sudahnya solat zohor pukul 3 petang!!!

Tulah kerja dia kalau ada di rumah, game, game,game...komputer tu kalau dia ada di rumah tak dapat 'rehat', puas kena leter baru nak mandi, puas kena marah baru nak solat, Ya Allah... berilah aku kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anakku yang sorang ni...

Bulan puasa ni dia boleh balik tiap minggu. Minggu lepas sempat kusiapkan ayam goreng dan kek batik bekal balik ke asrama. Seronok dia bercerita kawan-kawan suka makan kek batik tu. Dia minta buatkan lagi. Tengahari tadi dah siap buat dengan pizza sekali. Memang nak bekalkan untuk dialah.

Sebelum pukul 2 aku dah bising suruh solat, dia tak bergerakpun dari meja komputer. Jenuh kena marah, jenuh bising-bising, tak bergerak juga. Dah geram sangat aku ugut tak akan bekalkan dia apa-apa untuk balik asrama, baru bangun, aku tengok jam dah pukul 3 petang!!

Lepastu mulalah aku berada dalam dilema, nak bagi bekal, tak bagi, nak bagi ke tak tak bagi. Tak bagi kesian, kalau bagi nanti dia tak serik, akhirnya aku tak bagi. 

Bukan tak kesian, hingga saat aku tulis entri ni hatiku masih rasa serba tak kena. Tapi aku perlu bertegas terutama dalam soal besar camni, solat bukan perkara main-main padaku, solat adalah soal pokok yang tidak boleh dipandang ringan. Nampaknya aku kena ubah doaku dari ' minta anak-anakku sentiasa mendirikan solat' kepada 'minta anak-anakku bersegera menunaikan solat bila masuk waktu'.

Mudah-mudahan ini menjadi peringatan dan pengajaran kepada anakku Mohd Danish.....

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign