Asam Garam Kehidupan: Jom try sesiapa yang sakit lutut.

Nuffnang

Pages

25 Jan 2016

Jom try sesiapa yang sakit lutut.

Tak malu ngaku, aku pun dah mula sakit lutut. Gel pelincir dah nak habih kot. Padanlah dengan umur yang dah nak masuk senja ni. Sakit sana-sini tu lazim, kalo tak sakit memanjang rasa muda je, tak ingat pulak nak beramal, tau-tau dah sampai ke batu dua...

Lutut kanan ni dah rasa sakit dari tahun lepas dah, lagi-lagi hari-hari dok kena manjat tangga kat tadika tu. Lot rumah kedai kan, tadika kat tingkat atas, kalo yang muda tengah sibuk dengan urusan memasing, terpaksala yang tua ni menggagahkan diri turun naik sambut budak, pastu dan-dan rasa nak quit, tapi bila dah dapat gaji rasa semangat balik, hi hi.

Nak syer satu amalan ni, mana nak tau kan, sesapa yang rajin ngukur jalan, yang dah rasa longgaq lutut tu, jom kita amalkan ayat ni, in shaa Allah, yakin dan istiqomah...
Ayat ni dari surah yasin ayat 78 dan 79.
قا ل من يحى العظم وهى رميم. ٧٨
قل يحييهاالذ انشاءهااول مرة. ٧٩

Baca 7 kali sambil sapu lutut yang sakit tu. Amalkan selalu, sambil duduk-duduk kat depan tv ka, daripada duduk sesaja, baik kita cuba kan, mana nak tau kan dengan berkat keajaiban mukjizat Al Quran, hilang sakit lutut tu. In shaa Allah.

14 comments:

  1. insha Allah tq kak..ada jugak rasa sengal2 lutut ni.dlu kat kilang lama selalu angkat bag berat agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciksiti, elok amalkan, muda ke tua ke, nak beramal ni tak perlu tggu, nak jadi istiqomah tu bukan mudah

      Delete
  2. InshaAllah, bole amalkan dan beritahu emak bapa juga kan.. m saya pun sama kalauntak sihat suka baca doa yang tahu,senyap ja,bila baik bising balik haha..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Fair, elok juga bole bgtau mak ayah, mudah2an berkat diorg beramal, jadi sihat dan senang utk beribadah.

      Delete
  3. Kakak ada petua mudah Azi. Org tua-tualah yg ajar. Masa berwudhuk cuci kaki terus cuci sampai lutut. Alhamdulillah bapak kakak yg hampir 90 tahun pun tak ada sakit kaki tau. Itu yg anak-cucu pun ikut. Alhamdulillah juga kami tak ada sakit kaki - ehhh... kakak pun dah tua tau hihi..

    Amalkan ayat yg Azi bagi tu bagus juga.

    ReplyDelete
  4. Kzakie, mmg mudahla amalan tu ksn, pun bole amal ni, mana nak tau kan, tu berkat air wudhu menjadi juga.
    Tak malu ngaku tua, tapi malu nak bagitau umuq, ha ha, camane tu, sayalah tu kzakie, hu hu

    ReplyDelete
  5. Nak cuba juga cara kakzakie tu dan amalkan surah yg Azimah beri tu..
    Sakit2 lutut dah mula terasa ni ..
    Akak pun lagi dah tua Azimah..

    ReplyDelete
  6. elok amalkan cara nor bagi tu...surah tu selalu baca n mudah dihafal...insyaAllah.

    ReplyDelete
  7. Ko mcm perli aku jer mak bab yg ngukur jalan tu hihi....
    Ok mak tq,insyaallah akan ku cuba amalkan, maklumlah lutut dah perit perit hihi

    ReplyDelete
  8. Ha ha mak ko terasa yek, jgnla terasa, ko kan mmg suka ngukur jalan,tulah aku bagi petua siap2, supaya ko bole amal sbl terlambat, kang dah sakit, tuan anas jilapah gak yg susah tkde teman nk nguko jalan..kui kui...

    ReplyDelete
  9. sakit lutut ramai yang hidapinya. tapi part ukur jalan tu kalau sakit lutut pun sanggup diredahnya

    ReplyDelete
  10. elok mula dari awal bukan dah sakit baru nak cuba, jaga makan pun penting jgk..

    ReplyDelete
  11. elok mula dari awal bukan dah sakit baru nak cuba, jaga makan pun penting jgk..

    ReplyDelete
  12. saya pun dah mula rasa sakit lutut sejak masuk umur 50...

    tapi selalu buat tak kisah je. tak reti nak sapu minyak bagai...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign