Asam Garam Kehidupan: Kasih abang dan kakak.

Nuffnang

Pages

3 Jan 2016

Kasih abang dan kakak.

Alhamdulillah, seronok tengok keprihatinan si abang tengah dan kak tengah kepada si bongsu tu. Sorang tolong cari tie, sorang cek alat tulis, pendek kata si bongsu tinggal bangun, mandi, pakai baju, angkat beg. Yang lain semua dah disiapkan oleh abang dan kakak. Kak tengah dah boleh harap tolong gosokkan baju sekolah si bongsu. Alhamdulillah lagi sekali, kurang sikit beban kerja ibu..
Bukan tu aje, berbagai pesan dihambur kepada si bongsu,...." Jangan malu nak jawab bila cikgu tanya, jangan berlari, jangan tu, jangan ni, ingat tak nombor tepon ibu kalu baby demam, cikgu nak tau nambor tepon.."

Dalam hati saya ni berkecamuk juga. Entah macamanelah nak menghadapi esok dan hari-hari seterusnya? Saya dok memikir-mikir jalan nak reduce bayar duit taska, so saya bawak nadhrah transit kat tadika tempat saya kerja tu dengan umar zikri sekali. Itu ofkoslah dengan keizinan my boss, lebiu boss, mmmuah..
........cuma camane nak handle banyak beg ni, beg sekolah, beg baju, beg bekal...sebab takmo pegi dengan suami, awal sangat, sebelum subuh korang..habis, naik apa? Naik van sekolah.  Saya takde kete, ada lesen tapi takut nak drive, habih tu camano?

Begitulah kehidupan, memang selalu diuji, muga aku terus diberi kekuatan jiwa berserta iman dan taqwa dalam menghadapi setiap ujian itu. Kesusahan hidup di dunia ini tak setara dengan kesusahan di akhirat, aku yakin itu.

Allah kan ada, jangan bimbang dengan kesusahan hidup di dunia..

12 comments:

  1. moga allah permudahkan segala urusan akak

    ReplyDelete
  2. Allah .kn ada
    Bereh semua tu...
    Kucar kacir biasa..elok sgt klu dh ada lesen, cumanya kna suruh cik abg awak ajar mmndu balik..rugi rasanya..dh pndai bawa keta kn sng..nk kmna2 jln jer...

    Belajar tau..!sng jer pandu keta ni..buang rasa2 gemuruh tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. No komen knor, hi hi...sbb larling I tu cikgu yg tak sabar, sedangkan ank muridnya ni bengap kemain, hu hu..
      Tapi mana tau satu hari nnt kan?

      Delete
  3. Assalam bz sgt bila anak2 masuk sekolah ya...untung juga ada anak2 yg salim membantu sesama mrk...ringan sikit kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu PI, mmg bizi sesangat, ringan sikit bila ank2 yg besar bole mrmbantu

      Delete
  4. Moga dipermudahkan NA, kalau saya dengar sesiapa yang tak drive ni, feminine ja, suami pun sayang. Betul ke teori saya tu? Hehe isu tak penting ni, lega NA anak2 dah boleh harap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kot Fair, he he..
      Mmg lega sikit dgn adanya bantuan si abg dan kakak.

      Delete
  5. Salam 2016 mak.... Apa kabo? Bizi ke? Si kecik dah sekolah ek?
    Untubglah ada anak anak tengah yg rajin menolong, rezeki namanya tu weyh....

    Ko kena beranikan diri mak, semangat 2016....kalau tak berani, diri sendiri jugak yg susah, bukan sikit bag ko nak junjung tu....Mula mula mmg takut, lelama berani jer nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam mak, baru muncul ko mak, rindu betul mak kat ko tau, ko pun bizi bebeno ye.
      Aku malas ar simpan azam ni mak, biarlah aku sussh junjung beg tu, kang aku beli kete takkan sampai jadi nenek aku nk ngajo kat tadika tu, kang budak2 panggil aku tc nenek, malulah aku mak oii..

      Delete
  6. zaman yang perlu ditempuh. dan saya selesai menempuh semua itu...

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign