Asam Garam Kehidupan: Anda yang mana satu?

Nuffnang

Pages

7 Mar 2017

Anda yang mana satu?

Ceh, cam nak jadi ahli psikologi lah plak kan. Idok le. Sesaje je. Base on what happen to me ajer kome. Moga kome semuanya dipermudahkan jadi hamba Allah yang baik2, soleh dan solehah, semakin bertambah amalan baik setiap hari. Cepaaat, aminkann.

Tulah teman ni. Udah makin kematu, bukan otak je kematu, segalanya nak makin kematu, moga2 ya Allah, janganlah tuanya hambaMu ini nanti, sampai menyusahkan orang lain terutama orang yang hampir denganku ya Allah..

Ermmm, teman tengah cuba nak related kan 4 ciri peribadi manusia dengan diri teman ni. Tapi idokle sampai nak korek dalam bebeno. Kalo kome semua berhajat nak tau detail, google aje ye. Mohle teman cerita sikit-sikit.
Mengikut Hippocrates, dia ni seorang ahli falsafah yunnani, katanya manusia ni terbahagi pada 4 peribadi- melancholic, choleric, phlegmatic dan sanguine. Ngikut teman ciri yang paling sempurna itulah sanguine. Ater..cam terasa-rasa je teman ni ada ciri-ciri tu. Huk aloh, tak ngape le kalo kome nak gelakkan teman, teman redha.

Tulah istimewanya manusia ni sebagai hamba, tak semuanya sempurna, tapi dengan ketidaksempurnaan itulah kita saling melengkapkan, seperti pasangan suami isteri kan, cam den ni ha, kalo stokin tu den gulung-gulung sepasang jadi cam bola je. Ater, toklaki teman tu, kalau stokin tu siap lipat, baju dia, dia sangkut elok-elok, sijil-sijil hatta sijil berenti sekolah darjah 6 pun elok je disimpan dalam clear folder. Ater kalo teman ni, sijil SPM pun tinggal yang potostate je, yang ori tah mane hilangnya. Dia plak jadi tukang simpan sijil-sijil teman tu.

Satu lagi perangai buruk teman ni, tulah pelupa beno orangnya. Tu yang takut tu, sok dah tua, toklaki sendiri pun teman lupa, idok ke naye?
Ni pagi semalam punya hal. Stokin teman kan teman gulung cam bola. Kadang mana yang ada tak kira sebelah warna lain, sebelah warna lain, asal selamat bergulung untuk disimpan, kira okle pada teman. 
Sekali terambik stokin sebelah lain, sebelah lain da, ate idokle teman nak manjat tangga sekali lagi nak amik stokin lain, dahle lutut teman ni dah second hand. Ate..pake je le, janji tutup aurat, bukan nak pi beraya, nak pi tadika jer pun, kang sampai tadika bukak le cepat-cepat kan?

Ater nok jadi cerita, pagi semalam tu ticer yang patut sambut budak datang lambat plak turun, teman plak baru sampai udah ramai plak parent sampai juga, terpaksa ler teman menyambutnya.

Padanle ada satu parent tu lama beno merati kaki teman yek, huhu..

17 comments:

  1. dekat blog saya pun saya ada tulis pasal ni kak hehe. saya sanguine la of course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak menahan ni, sanguine juga ye. Hihi..tak ngape, mmg ramai yg nk jadi sanguine tu.

      Delete
  2. Haha. Kelakorlaaa akak. Samelaa kita kut part stokin tu. Saya pun macam sanguine jgak. Kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm akk kate, tk ngape, bukan nak pi rumah mak mentua kr, sanguine jg ye,hihi.

      Delete
  3. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Saya dok tahu la saya kategori mana...hehehe. Ya saya bersetuju, itulah manusia tidak sempurna, tetapi saling melengkapi sepertimana suami isteri, dua yang berbeza tetapi saling melengkapi di antara satu sama lain. Seperti mana dalam surah al-asr, Allah letakkan kalimah "tawaso" iaitu fi`il musyarakah. Allahu jalla wa a`lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, trmkasih atas doanya ustaz.
      Hihi..untung dpt berkawan dgn ustaz ni. Dpt byk ilmu.

      Delete
  4. hihi saya pun pernah juga stokin lain sebelah. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe, tak pi beraya kan, hihi

      Delete
  5. teman tak berapa nampok tulisan tu kokG sebab mata ni nak beralih rabun doh! kami lakibini terbalikkan ajer perangai kokG ngan toklaki mike tu, itu ler kami...hehehe

    kalo bab stokin, pake ajer stokin kaler itam kokG, hilang masalah sebelah lain, sebelah lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo, gitu gayenya ye, ate mike ni melancholic, toklaki mike tu sanguine le gamoknye ye.
      Stokin hitam ada sepasang je. Byk stokin cokelet.

      Delete
  6. Hahaha.... bab stokin saya pun kadang-kadang berlaku juga, paling tak best terambik stokin lama dan berlubang pula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ate, ngapenya disimpan stokin berlubang tu mike. Ishh..tak nampak, makanya dlm kasut kan, hihi.

      Delete
  7. LOL! Jangan kasut sebelah lain, sebelah lain :D

    ReplyDelete
  8. tak tahulah kak saya ni yang mana satu hahaha tak pandai nak menilai diri pulak dah.

    ate same la dengan teman ni kak stokin gulung2 je, tapi mujur la stokin teman ni same je kalernye kalau idak konpem rope itu jugakla ha

    ReplyDelete
  9. Hihi, ater kome ni org peghak juga ke, idokle teman tau, hihi.
    Akk rase kita org pompuan ni nk keje cpt siap je, sbb byk keje lain lagi nk buat selain dari lipat stokin yedok?

    ReplyDelete
  10. Malam malam ni tengok tulisan kecik sangat terus ngantuk aku mak....
    Aku ni lebih kurang ko jugak rasanya. Lebih kurang aje. Tapi dari segi penampilan kadang tu aku teliti jugak mak...

    Laki aku jenis teliti mcm mak dia hihi...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign