Asam Garam Kehidupan: Harta pusaka raya.

Nuffnang

Pages

2 Jul 2017

Harta pusaka raya.

Aah, iyee..apa tak nya. Semua keluar sebulan beraya. Pastu sebelas bulan dia masuk bertapa dalam kabinet semula.
Tapi aku rasa tu normal bagi kebanyakan orang. Simpan elok2, baik2, takut pecah.

Tapi aku punya ni spesel bagi aku sebab apa tau. Sebab semua ni adalah hadiah kawen aku dulu.  Tu yang aku sayang tu. Kenang-kenangankan, teringat masa bukak kotak hadiah kawen tu, bukak satu, isinya gelas, bukak lagi, gelas lagi, bukak lagi, gelas lagi, paling terer pun adalah dapat blender 2 biji. Ha, bayangkan gelas2 ni dalam simpanan aku dah mencecah 21 tahun, haaa..
Semuanya masih elok, shining2 ibarat masih baru. Ada 6 set, ada yang masih lengkap 6 biji, ada yang tinggal 5 saja. Bila Raya baru dia keluar.

Menjadi kesayangan biarpun harganya tak seberapa.
Yang ni plak bukan Kain batik ek, coraknya memang macam kain batik. Tapi ni ialah Kain saprah namanya, oh..yang ni lagi lejen bagi aku, ni kenang-kenangan masa aku bertunang, arwah ma yang beli untuk lapik hidangan masa keluarga myhasben datang meminang tu.
Nilah dua ekor kucing dalam entri aku sebelum ni, tuannya belum balik lagi, kami lah keluarga angkat dorang buat seminggu ni, harap2 tuan2nya sampai petang ni, kesian tengok dorang kelaparan.

20 comments:

  1. Sy xderpn yg special, itulah ntuk kegunaan harian, itu juga le ntuk hidangan tetamu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu mesti gelas yg mmg cantik tu kan UA, hihi, sbb tu boleh guna sekali utk tetamu

      Delete
  2. Barang lama berkualiti tinggi....

    ReplyDelete
  3. Oh hadiah kawen.
    Dulu2 mesti dapat hadiah gelaskan.
    Masa tu barang2 elektrik tak banyak dan mahal pulak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain gelas ada Kain cadar, sarung bantal juga, kalo sekarang org kawen dpt hadiah grand2 kan

      Delete
  4. Akak pun banyak hadiah gelas masa kawen dulu tapi akak tinggalkn kat rumah mak sebab akak tinggal dgn mertua yg dh sedia ada brg keperluan.Betullah masa raya ni lah segala harta pusaka baru dpt keluar ,kalau tidak memang tersimpan je.
    Azi...kucing2 tu biasanya kalau dah kita bagi makan ,akan lekat lah kat rumah kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sbl kawen tu mmg tk buat persiapan apa2 utk rumah kak, jadi mak mmg suruh bawak, mak mentua pun ada bagi bbrapa biji pinggan kt kitorang.

      Alhamdulillah, tuan2nya dah balik, lega rasanya.

      Delete
  5. gelas banyak dapat masa kawin dulu. saya bagi pada mak mertua, sebab rumah dia selalu ramai orang.

    ReplyDelete
  6. lama bertahan gelas tu ya kak, saya pun gelas yang ada sekarang ni kat rumah tu kebanyakannya memang hadiah kawin, yang beli ada la berapa ketul je.

    wah memang legend la kain saprah tu. masih elok sampai sekarang haa..kenangan sangat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab simpan take guna hari2 tu yg masih bertahan tak pecah, rasanyalah., Kalo guna gelas kaca tu mau sehari 2,3 biji pecah dek Umar Zikri kan

      Banyak sebenarnya, tapi ada yg dah bagi kt org.

      Delete
  7. Ye lah zimah..
    Zaman kita kawin tu..
    Hadiah selalunya gelas atau pun setnya siap pinggan mangkuk..
    CH pun masih simpan lagi pemberian kekawan..
    Tapi zimah ckplah ada yg tak lengkap hihihi..

    Wah mmg lagen lah lapik saprah ko tu zimah wey..
    Den lapik saprah tu yg bersulam mak den punyo..
    Tapi skrg dah tak ado dah..

    Den pun ado gak yg kucing dtg menumpang maso rayo ni zimah..
    Dah pulang rumah tuan inyo pd hari sabtu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lengkap, ado yg dah pocah, tinggal limo camtu, tah sapo Kasi pocah tak taulah. Selain goleh tu, ado blendo, mangkuk kaco hidang buah tu, ado lagi den simpan.

      Saprah tu pun kelua sesekalo yo, sayang nk pakai selalu, dah susah nak dapek, ado, tapi dah Mahal.

      Tuan eh dah balik, logo aty den, kalo tak terpike2 dah makan ke bolun, merayap ke mano, tuan eh dh ado, takdolah dio merayau bebona.

      Delete
  8. Selamat Hari Raya Aidilfitri kak!
    Maaf kalau ada terkasar bahasa tersilap bicara hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya Aidil Fitri juga Syed, camane sambutan syawal bila dah rasmi bergelar cikgu ni, cer cite 2X, hehe

      Delete
  9. barang dulu2 tahan lama sungguh. elok lagi walau dah berpuluh tahun. hadiah kawen ain, tak sampai setahun dah pecah gelas tinggi tu. kacanya pun nipis. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, gelas2 skrg ni nipis je kacanya, terantuk sikit day pecah, kt umh mak mentua byk set gelas ank2 dia bagi, mudah sgt pecah.

      Delete
  10. Mmg lejen semuanya tu mak ....Maklumlah barang nostlgia ek.
    Hihi...ha a lah zaman kita kawen dulu, hadiah gelas ni mmg femes. Tak de modal hadiah lain kot agaknya.

    Alahai siannya kucing tu. Nasib ada keluarga angkat boleh tumpang berteduh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pun dpt hadiah gelas ke mak? Haha, Ada lagi simpan ke tinggal kt kg jer?

      Tuan eh dah balik, tapi tiap Kali dorang balik kg mmg kucing2 tu jadi ank2 yatim, huhu

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign