Asam Garam Kehidupan: Monitor, escalator.

Nuffnang

Pages

6 Aug 2017

Monitor, escalator.

Di meja makanlah selalu tersembangnya topik2 sensasi lagi kontroversi antara kami anak-beranak. Time nilah nak bagi nasihat ke, bergurau-senda, bergelak-ketawa, dengar aduan macam beli barang kat koperasi tapi tak dipulangkan duit baki, tak sempat rehat sebab siapkan kerja sekolah, macam2 lagilah.

Semalam topik bawak beg berat kena naik tingkat tiga rasa macam nak patah bahu. Tapi memang beg dorang selalu berat macam bawak 5 kilo batu-bata. Nak tinggalkan buku teks takut nak kena guna, buku latihan plak sampai 2,3 biji. Pernah lah topik aduan tu dibincangkan kalolah ada laci berkunci di sekolah, boleh tinggalkan buku teks, taklah berat sangat, alahaiiii..

Dari laci berkunci sampailah kalo kat sekolah tu ada lif.

Nadhrah: Dahla beg berat, kena naik sampai tingkat 3.
Umar Zikri: Sekolah bb takde tingkat.
Nadhrah: Mana plak takde tingkat. Adalah, ko takde tingkat sebab kelas ko kat bawah.
Umar Zikri: Betul takde tingkat, satu tingkat jer.
Nadhrah: Ermm, yelah tu. Bu, kalo kat sekolah tu ada lif kan best.
Ibu: Ermmm, Kang asyik kena betulkan lif jelah.
Nadhrah: Kalo takde lif, ada tangga bergerak pun ok.
Ibu: Tangga bergerak?
Nadhrah: Aah, kalo ada apa tu? Monitor??
Abang Iman: Monitor?? Orang kalkulator.
Ibu: Monitor, kalkulator? Escalatorlah.

Nasib baik tak tercekik nasi dek gelak ibu ni tau. Asal ada bunyi tor, tor yea. Oh , anak2, awatlah ke laut sangat bi korang ni. Kira ibu ni terer sikitlah ek. Haha..
Anak2 yang kekadang tu buat ibu marah, kadang gelak, kadang naik angin..

16 comments:

  1. hahahah...adehhh macam2 lah anak2 ni kan, menceriakan suasana je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah, kalo sorang takde dah terasa sunyi..dorg mmg suka bercerita..mcm2 cerita.

      Delete
  2. hahaha. budak2 ni, sementara nak dapat vocab yang betul, macam2 la perkataan yang melucukan. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena bykkan baca buku cerita BI, kakaknya selalu suruh, dorg yg malas, habih tu camno.

      Delete
  3. Hahaha... Asal bunyi tor tor tu kira oklah Ticer :D

    Kat sekolah anak ada loker tapi kena sewa. Cuma masalahnya loker dia letak kat surau, satu keja pula nak angkut buku dari surau ke kelas tingkat 3 :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, asal ada bunyi, lagi pun jarang gi shopping kt pasaraya yg ada escalator, haha..

      Masalah juga kan, bunyi mcm jauh je dari surau ke tingkat 3 tu. Tapi mmg ada sekolah yg dah ada loker kan.

      Delete
  4. Ye lah NA..
    Kesian budak bawa beg sekolah berat ke tingkat 3 tu..
    Mcm tu lah Nabil mengadu kepenatan..
    Mlm lepas maghrib dah tido kepenatan..
    Kenalah pulak kejutkan utk solat isyak..

    Hihihi..
    Asal bunyi tor tor ok lah tu NA..
    Janji faham maksud nak apa..πŸ˜†πŸ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya CH, kesian nengoknya, kalo yg kurus kecik tu smp bongkok badannya menggalas beg sekolah.
      Ank2 ni blk sekolah mmg nmpk letih, tapi ada homework lagi, nk tengok jadual lagi..

      Tulah, asal ada bunyi.😁😁

      Delete
  5. Gahaha...comel gila...toksag cakap depa...adik adik saya yang dah besar pun boleh buat salah...sukati dia je sebut...muka kompiden taleh blah..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa2 kena kompiden dulu, haha..

      Delete
  6. hah..hah...macam2! Bagus juga anak2 jadi penghibur :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang jadi penghibur, kadang nyakitkan hati pun ada PH.πŸ˜‚

      Delete
  7. Boleh rebeh bahu anak anak kitakan...
    Aku bayangkan mesti meriah kat meja makan ko kan mak dengan cerita anak anak.

    Hihi .... janji lebih kurang bunyi sudah!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bayangkan ank pompuan aku yg kurus tu, tknak berat Kat bahu sanggup bawak beg recycle satu lagi ltk buku.

      Kan, janji ada bunyi, pastu omaknya kono betulkan juga.

      Delete
  8. Ragam anak-anak macam-macamkan hehehe...

    ReplyDelete
  9. Sembang2 santai yang ada pelajaran.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign