Asam Garam Kehidupan: Tauhid kepadaNya.

Nuffnang

Pages

4 Aug 2017

Tauhid kepadaNya.

Hamboii, hamboii..tengok mukanya innocent je. Tak sangka makcik tau.

Dapur den tu jalan belakangnya memang laluan basikal dan motor. Shortcut. Selalu budak2 sekolah agama lah yang lalu lalang. Petang tu masa dok masak dinner about 6.30 camtu, tetiba parking satu basikal ni, tengok bentuk badan sedang2 gayanya budak darjah 6, balik dari sekolah agama petang. Dia pusing kiri-kanan, depan belakang, mula den tak perasan kat tangannya ada lighter, bila dia keluarkan rokok,...den yang tengah terkojut ni tak sempat plak nak ambik henpon snap gambarnya. Kalo tak nescaya dah viral kat grup muslimat taman den tu, biar makpaknya ambik kisah sikit hal anaknya.

Mursyid saya pesan...selitkan sungguh2 tauhid, Allah Maha Melihat kepada anak2 kita...

-------------------------------------------------------------
Yang membezakan aku dan kamu..umpamanya segelas air yang kuteguk ni, aku mendapat sekurang2nya ketinggian 5 darjat berbanding kamu kerana...
Bila aku mengambil gelas, aku memegangnya dengan tangan kanan..sabda Nabi..."Makanlah dengan tangan kanan" aku mendapat satu pahala..

Bila aku mula meneguknya, aku mulakan dengan ucapan..Bismillahirahmannirrahim..kerana..Nabiku berpesan..ucapkanlah Bismillahirahmannirrahim...maka aku dapat satu pahala lagi.
Dan aku sentiasa mencari kerusi untuk duduk kala kuteguk rezeki air kurniaan Tuhanku yang Maha Pemurah...atau kalau tidak ada kerusi, aku sanggup mencangkung dari berdiri..

Kalau minuman ku air kopi panas, aduhh..nikmatnya, atau secawan teh suam berperisa lemon, ya Allah..aku sisip perlahan dengan sabar tanpa meniupnya kerana ingat pesan Nabiku..Dan janganlah engkau bernafas di bejanamu...aku tau bila aku melakukan seperti yang diajar oleh Nabiku, aku mendapat satu lagi pahala.
.
Atau sekalipun yang kuteguk itu segelas minuman sejuk..(tetiba terbayang fresh orange ) aku tetap harus bersabar, sekalipun aku benar2 dahaga, aku tetap kena ikut ajaran Nabiku..supaya meneguk dan berhenti..3x...dan aku mendapat satu lagi pahala..

Selesai...hilang sudah dahagaku dengan segelas air yang dikurniakan kepadaku oleh Tuhanku, maka wajib atasku untuk ucapkan.. Alhamdulillah.. seperti yang diajar juga oleh Nabiku..nikmat walau sekecil mana pun syukurilah, musibah juga harus disyukuri, ujian itu tanda Allah masih peduli pada kita...

Subhanallah, walhamdulillah, Wala ilahaillalah..wallahu Akbar..
Juga perbanyakkanlah selawat ke atas junjungan mulia di saiyidul ayyam hari ini..
Dari kepulan awan turunnya air sebagai kurniaan untuk semua hambaNya tak Kira yang beriman atau tidak..Maha Baiknya Dia...

11 comments:

  1. Dari segelas air banyak pahala yang kita boleh dapatkan jika kita mengikut sunnah.

    Ya Allah kecik2 dah merokok, risau dibuatnya moga anak2 kita terhindar dari segala perbuatan yang tidak berfaedah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, hanya dgn minum segelas air, sudah dikira ibadah, dpt pahala.

      Rokok ni hantu no 1, lebih2 lagi kalo ayahnya perokok, si ank tentu teringin nak Cuba.

      Delete
  2. Budak2 sekarang kan... Minta dijauhkan anak-anak kita buat perkara yang sama... nice sharing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, pantau ank kita sungguh2, jangan sampai terjebak.

      Delete
  3. Sunnah nabi wajar diikuti ..anakk2 la i msti dprhati selalu prilaku mrk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga ada yg sudi mengambil manfaatnya.

      Delete
  4. Terima kasih atas peringatan akak. Risau tengok budak2 sekarang. Dalam masa yang sama, risaukan anak2 sendiri jgak.

    ReplyDelete
  5. Sape tak risau, yg rosak tu ank bangsa kita Ain.

    ReplyDelete
  6. Tq atas peringatan.. kita sebagai manusia ni mmg kena sentiasa ingat mengingati

    ReplyDelete
  7. Tanggungjawab ibu bapa di rumah, guru2 di sekolah dan masyarakat sekeliling.

    ReplyDelete
  8. Berapa untungnya kita ....setiap sunnah yg kita lakukan tersedia satu pahala mengiringi. Itupun kita masih culaskan mak

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign