Asam Garam Kehidupan: kakak ipar.

Nuffnang

Pages

23 Sept 2017

kakak ipar.

Dalam ramai2 kakak ipar, ada sorang kakak ipar yang tak berapa nak ngam dengan saya. Dari dulu, sampai sekarang. Masa awal kawen dulu, sampai satu peringkat saya tak seronok sangat nak balik kampung suami bila dengar kakak ipar ni ada balik juga. Kalau boleh tak nak balik.

Kenapa tak ngam? Saya ni jenis orang tak banyak cakap pun. Kecuali dengan geng yang betul2 satu kepala, sehati sejiwa, sepusat sepusing...kalau tak saya ni akan jadi seorang kawan yang sangat membosankan, orang tanya sepatah, saya jawab sepatah..lagi kalau orang borak topik artis ke, mekap, baju, perabut..memanglah tak boleh masuk. Bukan kaki sembangla, saya lebih suka mendengar, menyampuk sesekala. Kalau tak saya cari buku, dok tepi..layan buku lagi best.

Mungkin nilah kot salah satu sebab saya tak berapa ngam dengan kakak ipar yang sorang ni.

Lagi satu, kakak ipar ni jenis cakap lepas. Saya plak jenis cepat terasa. Mana boleh nak ngam kan.
Tapi saya tetap cuba jaga hubungan dengan dia. Saya hormat dia, jumpa tetap salam peluk cium tangan, cuma tulah...saya memang tak boleh sembang banyak dengan dia.  Nanti ada je kata-kata dia yang buat saya sentap. Sembang takat berbasi basa, pastu saya menyisihkan diri buat apa patut, masak ke, ngemas ke..selalu saya ambik part masak. Sarapan, makan tengahari, makan malam, tu tugas rasmi saya Kat rumah mak mentua.

Alhamdulillah plak, dengan kakak ipar dan adik ipar yang lain saya saya ok je. Takde masalah lansung. Dengan adik ipar dan abang ipar lelaki pun takde problem. Dengan biras pun so far so good.

Korang camane? Ada tak masalah macam den? Dah tu apa korang buat bila berdepan dengan masalah problem nih??
Bacaan Yasin kat rumah kakak ipar di Sendayan, N9.. mudah2an mak mentua segera sembuh dan pulang ke Tanah air dengan selamat.

9 comments:

  1. Gitulah kak kan klu kita masuk dalam family orang lain. Saya dulu pun lagi teruk kak, bkn kata dengan sorang tapi semua kot pernah terasa hati dgn saya kot mungkin sbb.saya tak pandai x pandai bawa diri bila masuk dlm family suami. Penah jg la saya ckp kt suami klu semua org x suka kita jumpa je kt mahkamah, tp tu lah jodoh tu kuat, saya pun fikir balik renung2 diri, nak ubah org kita tak boleh jd kita ubah diri sendiri, apa yg org kata kita tu kita cuba ubah, terasa hati sikit2 tu kita cuba tolak tepi lah yg penting saya sendiri minta maaf dulu

    Moga hubungan akak dgn kakak ipar berjalan lancar

    ReplyDelete
  2. Biasalah Azi,akak pun pernah alami situasi yang memeritkan dengan sorang kak ipar satu hari dulu.Apapun hari demi hari berlalu akak belajar memaafkan ...yalah apapun tetap keluarga kan.

    ReplyDelete
  3. Masa muda2 dulu ada gak tak ngan dgn kakak ipar (isteri abg) tp bila sy dok jauh, sesekali jmpa, dah jadi bff smpai sekarang..

    Lagi2 anakmya pernah belajat berhampiran sini.. Alhamdulillah sy dgn ipar duai, biras xder masalah..

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah akak tak ada masalah dengan ipar dan biras. sebabnya en.suami memang kesayangan keluarga dia. akak pun merasa lah tempias nya :)

    ReplyDelete
  5. biasa la tu....sedangkan adik beradik yg keluar dari perut ibu yang sama pun...ada berlaku selisih faham... nih kan pulak org yg langsung tiada pertalian darah dgn kita..... selawat byk²...sedekah fatihah utk nye...moga dimudahkan silaturahim...... jgn simpan dalam hati....ingat yang +ve sahaja..... ingat juga....ada balasan nikmat yg ALLAH janjikan utk orang merapatkan silaturahim......

    ReplyDelete
  6. Tak sangka pulak orang macam KakG ni ada juga dilanda masalah macam ni. Ingatkan yang jenis 'gojeng-gojeng' jek macam kita nih yang selalu bermasalah dengan ipar-duai ^_^

    Nasib baiklah kakak iparnya satu, adik iparnya dua perempuan dan semuanya jauh-jauh belaka. Makanya nisbah untuk bermasam muka itu adalah sangat rendah sekali ~_^ Saya pun yang sebenarnya jenis yang membebel dengan geng-geng yang terdekat aje. Kalau tak kenal, memang saya ni biasalah dilabel sombong!

    ReplyDelete
  7. Sama lah kita. PH pun jenis pendiam tapi kalau dengan member satu kepala, boleh sembang dan gurau2. Kena tengok orang, kalau yang tak ngam, PH macam bisu. Kalau ngam boleh pulak borak2 macam dah kenal lama.

    ReplyDelete
  8. Mak ko belum balik lagi ke mak? Moga dipermudahkan urusan mak dan jemaah lain dan dapat kembali ke Malaysia.
    Entahlah mak.... aku kakak ipar sorang je yag lain semua biras. Aku ok je dengan ipar duai biras semua tu... cuma biasalah manusia, ada yang jenis mau bersembang ada yg jenis pendiam tak nak bercampur....

    Aku ni kekadang teringin nak dapat biras yg sekepala tapi sampai sudah tak dpt mak....

    ReplyDelete
  9. Mudah2an mak mentua Azi segera sembuh dan dapat pulang ke tanah air dengan selamat.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign